Θεραπεία Συνδρόμου Wernicke-Korsakoff (WKS)

Το κλασικό σύνδρομο Wernicke-Korsakoff (WKS) παρουσιάζεται με την κλινική τριάδα σύγχυσης, αταξίας και νυσταγμού.

Θεωρείται ότι πρόκειται για 2 διαφορετικά σύνδρομα, με το ένα να χαρακτηρίζεται από οξεία / υποξεία κατάσταση συγχύσεως και συχνά αναστρέψιμα συμπτώματα της εγκεφαλοπάθειας Wernicke (τύπος παραληρήματος) και το άλλο με επίμονα και μη αναστρέψιμα συμπτώματα της άνοιας Korsakoff.

Το σύνδρομο του Wernicke-Korsakoff είναι αποτέλεσμα ανεπάρκειας της βιταμίνης Β1 (θειαμίνης).

Στην εμφάνιση του συνδρόμου σημαντικό ρόλο έχουν:

• Αλκοολισμός: Το αλκοόλ παρεμβαίνει τόσο στην ενεργό γαστρεντερική μεταφορά της θειαμίνης. Παράλληλα προκαλώντας χρόνια ηπατική νόσο οδηγεί στην μειωμένη ικανότητα του ήπατος να αποθηκεύει τη θειαμίνη.
  • Βαριατρική χειρουργική: Στην βαριατρική χειρουργική που ασχολείται με την χειρουργική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, τα συμπτώματα μπορεί να εμφανισθούν ακόμη απο τις πρώτες εβδομάδες μετα την χειρουργική επέμβαση. Η αποκατάσταση διαρκεί συνήθως 3-6 μήνες απο την έναρξη της θεραπείας η οποία μπορεί να είναι ατελής εάν το σύνδρομο δεν αναγνωρισθεί και αντιμετωπισθεί έγκαιρα.
  • Διατροφική ανεπάρκεια σε ορισμένες δίαιτες
  • Άτομα με νευρική ανορεξία, σχιζοφρένεια κ.α

To συνδρόμo Wernicke-Korsakoff εμφανίζεται με συμπτώματα διπλωπίας, στραβισμού, προβλήματα στην βάδιση και προβλήματα στην συμπεριφορά όπως απάθεια, αδιαφορία, αδυναμία ομιλίας, ψευδαισθήσεις, διέγερση. Ο ασθενής συμπληρώνει τα κενά της μνήμης με δεδομένα που μπορούν να ανακληθούν εκείνη τη στιγμή.

Άλλες καταστάσεις που μπορούν να συσχετιστούν με το σύνδρομο Wernicke-Korsakoff περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

• Απώλεια βάρους ή μειωμένο δείκτη μάζας σώματος
  • Υψηλή πρόσληψη υδατανθράκων, αποκλείοντας μια ισορροπημένη διατροφή
  • Διανοητική δυσλειτουργία ή αυτισμός με διατροφή περιορισμένη σε ένα ή λίγα τρόφιμα.
  • Επαναλαμβανόμενοι εμετοί (Hyperemesis gravidarum)
  • Συννοσηρότητα με κακή διατροφή στα πλάισια παθήσεων οπώς: πελλάγρα, σιδηροπενική αναιμία, πολυνευροπάθεια από ανεπάρκεια βιταμίνης Β-12 κ.α